De 4 beste tips om jouw zoekwoorden te achterhalen!

De 4 beste tips om jouw zoekwoorden te achterhalen!


Hoe kom je er nou achter wat jouw zoekwoorden/keywords zijn waarmee je hoog kunt scoren in Google? Helaas kan niemand hier een eenduidig antwoord op geven, maar wat ik wel zeker weet is dat je met jouw product of dienst zonder veel kosten hoger in Google kunt komen.

Bij het woord ‘zoekwoorden’ hoort gelijk de term zoekmachine optimalisatie (SEO). Op het moment dat jij een vraag in Google typt, krijg je resultaten te zien. Deze resultaten beantwoorden jouw specifieke vraag. Het is dus van belang dat de content op jouw website deze vragen beantwoordt. Google zal dan helemaal fan van je website worden en deze dus hoger plaatsen in de resultaten plaatsen.

We willen dus weten welke woorden/vragen onze doelgroep aan Google stelt. Daarbij is het ook raadzaam om te kijken hoe vaak Google deze vraag krijgt. Op basis van deze informatie kun je bekijken of je huidige pagina’s voldoende informatie geven of dat je bijvoorbeeld nieuwe pagina’s moet gaan maken. Het mooie van ondernemen op internet is dat je nooit klaar hoeft te zijn. Ieder moment kun je nieuwe pagina’s maken!

Het achterhalen van deze zoekwoorden kun je zelf en met behulp van Google. Onderstaande tips helpen je bij het vinden van de juiste zoekwoorden voor je website optimalisatie. Wil je hier graag hulp bij? Wij kunnen dit traject voor je overnemen of begeleiden.  

 

Tip 1 – Word beste maatjes met Google Analytics.

Op het moment dat je bezoekers op je website krijgt, is het gebruik van Google Analytics naar mijn mening een must. Analytics bekijkt het zoekverkeer per pagina. Hierbij krijg je een overzicht van onder andere de zoekwoorden die Google herleidt van jouw website. Je weet je positie, hoeveel mensen er geklikt hebben en je kunt periodes vergelijken met elkaar. Met Analytics kun je dus je website optimaliseren met de zoekwoorden waarop je al bezoekers hebt gekregen.

 

Tip 2 – Long Tail Keywords.

Ja, het bekt niet lekker… maar het is wel een belangrijk punt om bij stil te staan. Long tail zoekwoorden zijn zinnen van 3 tot 5 woorden. Het kan meer zijn, maar de meeste mensen typen max 5 woorden in een zoekmachine. Mensen die meer dan drie woorden intypen, die weten waar ze naar op zoek zijn. Als jij bijvoorbeeld damesschoenen zoekt maar nog niet exact weet wat je zoekt, typ je snel: ‘Damesschoenen’ in. Maar op het moment dat jij hoge hakken met veters wilt dan typ je: ‘Hoge hakken met veters’. Dit is een typisch voorbeeld van Long tail keywords. De kans dat je met een dergelijk zoekwoord hoger in Google komt is vele malen groter dan met een kort zoekwoord omdat dit nog niet zo specifiek is.

Google heeft de zogenoemde Google Keyword Tool. Dit is een gratis tool die je kunt gebruiken bij het vinden van Long tail Keywords.

 

Tip 3 – Neem een kijkje over de schutting bij de buren.

Deze tip is misschien wel de belangrijkste, want je kunt het meeste leren van concullega’s die al langer op het internet zitten of die overal bovenaan staan. Bekijk eens de websitestructuur, hoe zijn de teksten opgebouwd, wordt er gebruik gemaakt van afbeeldingen etc. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een site gaat nabouwen of overnemen, maar je kunt wel inspiratie opdoen en veel leren.  

Niet alleen voor de lay-out of opbouw van een andere website kun je leren, maar je komt er ook achter op welke zoektermen het bedrijf goed scoort. Je kunt dit eenvoudig bekijken door je af te melden bij alle Googlediensten. Hierdoor zal Google neutralere resultaten weergeven. Je kunt dan diverse zoekvragen intypen en je komt er zo achter of er veel concurrentie is. Op het moment dat je iets typt en je krijgt maar 2 a 3 goede resultaten, dan is dit misschien het moment om hier een mooie webpagina van te maken en langzaam autoriteit op te bouwen bij diverse zoekwoorden.

Overigens kun je ook betaalde systemen gebruiken voor dit concurrentieonderzoek.

 

Tip 4 – LSI zoekwoorden.

LSI staat voor Latent Semantic Indexing en houdt kortgezegd in dat Google niet alleen rankt op hetgeen jij hebt ingetypt maar ook zelf een analyse doet. Hierbij zoeken zij naar verwante resultaten die onderin je Googlepagina komen te staan.

Als je in Google een vraag typt, krijg je vaak zoekopdrachten gerelateerd aan hetgeen wat jij hebt getypt. Deze staan onderaan de pagina.

Deze resultaten kunnen je dus tips geven bij het (her)schrijven van je content. Maak dan een webpagina die beantwoordt aan de zoekterm die ingetypt is en neem ook de Google alternatieven mee in dit artikel. Zo maak je een complete webpagina.  

 


Geplaatst op 22/12/17

Is 835 x gelezen

Vergelijkbare artikelen

WAT GEBREURT ER ELKE 60 SECONDEN OP HET INTERNET?


Vraag jij jezelf weleens af hoe vaak social media en het Internet per minuut wordt gebruikt?Wij hebben hier gisteren een onderzoekje naar gedaan en kwamen schokkende maar zeer interessante en leuke cijfers tegen!

Stopt het ooit met de ‘vrouwelijke’ ondernemer hype?


Tegenwoordig zie je overal blogs en cijfers voorbij komen dat er meer vrouwelijke ondernemers komen die de wereld gaan veroveren ten opzichte van het vroegere beeld dat de vrouw thuis blijft bij de kinderen en de man het geld verdient. Hetgeen waar...

Deel dit artikel

Reacties..